Case: Barberia Havanna – kubansk barberartradition mitt på Östermalm mot digital närvaro

barberia havanna logo

Snabbfakta

Namn: Barberia Havanna
Grundad: 2017
Verksamhetsområd: Frisörsalong/barberare
Specialisering: Frisering, skäggklippning 
Hemsida: barberiahavanna.com
 

Om Barberia Havanna

På Barberia Havanna definierar man sin salong som en traditionell barbershop med moderna inslag; belägen på Östermalm i Stockholm ger de stadens invånare chansen att uppleva kubansk barberarteknik i en autentisk miljö. Salongen startades av en namnkunnig duo inom Sveriges barberarscen: Caridad Forsgren och Nils Johannesson. Det var efter att Caridad vunnit utmärkelsen Sveriges bästa barberare 2017 som Caridad och Nils bestämde sig för att satsa på ett gemensamt projekt tillsammans. Med utgångspunkt ur ett koncept som ligger de båda varmt om hjärtat växte sedan salongen Barberia Havanna fram. 

I skrivande stund är de fem barberare i salongen och kundlistan växer i rask takt. Som kund kan man boka tid för klippning och/eller trimming av hår och skägg, och man kan handla diverse kvalitetsprodukter (exempelvis hårwax och rakartiklar) i salongens butik. 

Inledningsvis har fokus legat på att erbjuda befintliga och nya kunder service av högsta klass, medan mindre krut har lagts på utvecklingen den digitala strategin. Lasserk hjälper nu till med den biten.

Lasserk hittar inspiration hos amerikansk frisör

För att utveckla en digital strategi passande för Barberia Havanna utvärderades olika tillvägagångssätt och potentiella intäktskällor identifierades. När det förberedande arbetet var slutfört hade framför allt Youtube- och Instagramfenomenet @arod23pr ​lyfts fram som huvudsaklig inspirationskälla. Alberto Rodriguez, som han egentligen heter, driver salongen Elegance Studio i Los Angeles, och har tack vare smart och effektiv användning av sociala medier skapat ett starkt varumärke kring sig själv och sin salong. Sin starka position har han sedan använt till att sälja sina produkter till frisörsalonger runt om i världen. Vi har även en svensk frisör som använt sig av samma typ av marknadsföring för att skapa sig ett starkt internationellt namn: @kochifaraj. Med dessa som utgångspunkt har nedanstående punkter presenterats för Barberia Havanna. 

1. Youtubekanal för varumärkesbyggande och AdSense

För ett företag som Barberia Havanna är Youtube är en utmärkt kanal att bygga sin digital närvaro kring. Här kan högkvalitativa och detaljrika filmer läggas upp för att locka publik genom att salongens barberare visar upp sina färdigheter med sax och rakkniv, ge olika tips och marknadsföra produkterna de använder. På så vis kan salongen sprida sin kunskap samtidigt som varumärket stärks. Byggs en tillräckligt stor följarskara upp går det även att koppla på AdSense och på så vis genereras passiva intäkter i form av annonspengar. Youtube erbjuder även kanalägaren att länka till andra vilka kanaler/sidor. På bilden kan man se att A Rod valt att länka till salongens Instagram, Facebook, Twitter och webbplats. Den viktigaste länken bör placeras först eftersom den för störst exponering. 

Skärmdump av Arod23s youtubekanal

2. Använd Instagram för att locka mer trafik

Instagram kan fördelaktigt användas som komplement till Youtube för att fånga upp en större målgrupp. Förslagsvis lägger salongen upp kortare versioner av sina Youtubefilmer på Instagram och hänvisar till Youtubekanalen för de längre versionerna. Processen är tämligen smidig eftersom arbetet till stor del går ut på att korta ner de färdiga Youtubefilmerna och bara behålla de mest händelserika och representativa sekvenserna från filmen. Det har @arod23pt bemästrat och i dagsläget har han 1,8 miljoner följare på Instagram.

Arods instagramfeed

3. Utöka försäljningen från fysisk butik till e-handel.

Barberia Havanna säljer redan produkter i sin salong och därför vore det ett logiskt steg att expandera försäljningen digitalt. Genom att skapa en webbutik och börja bedriva e-handel skulle de kunna kapitalisera på den ökade trafiken deras webbplats förväntas få efter en satsning på Youtube och Instagram. Nedsidan med en sådan satsning är obefintlig medan uppsidan är obegränsad. Den största fördelen skulle vara att Barberia Havanna når ut till en större målgrupp som inte är beroende av tid och rum för att handla. Beställningar skulle kunna behandlas innan eller efter ordinarie öppettider och postas när personalen är på väg hem från lokalen.

Fördelen med e-handel och webbutik

Det är Lasserks stora förhoppning att Havannas digitala satsningen kommer kunna påbörjas efter sommaren 2019. Lasserk bedömer chanserna för att projektet ska bli lyckat som mycket goda med hänvisning till salongens talangfulla och kunniga personal, den starka produktmixen i salongens butik och att konceptet har skördat stor framgång i andra fall.