Chipster lanserar skydd mot skimming

Chipster

Chipster har, som ett steg i utvecklingsarbetet av webbutiken, tagit fram en ny produkt: ett skyddskort mot skimming. Skyddskortet placeras i plånboken och skyddar NFC-kort (exempelvis betalkort med blippfunktion) genom att blockera alla elektromagnetiska signaler. Därmed förhindras att känslig information kan avläsas och stjälas.

Produkten är ett utmärkt tillskott i webbutiken och tillför dessutom en helt ny produktkategori: säkerhet. Det ligger helt i linje med Lasserks rekommendation att bredda utbudet för att på så sätt stärka butikens position inom RFID- och NFC-fältet. 

Ett skydd mot ett hot de flesta inte känner till

Att RFID och NFC breder ut sig i samhället kan knappast ha undgått någon även om termerna säkerligen inte snappats upp av alla ute i samhället. Det som är mer påtagligt är att nycklar har börjat ersättas av passerkort och nyckeltaggar, betalningar kan göras med blipp (både med betalkort och tjänster som Apple Pay) och liknande. Något som däremot är tämligen okänt för många, utom för de mest välinsatta, är hur öppet datan på majoriteten av ens kort och taggar ligger. Relativt enkel utrustning kan snabbt och smidigt läsa av och kopiera ens data utan att man märker det. Se Chipsters demonstrationsvideo nedan. 

Med skyddskortet i plånboken kommer inte de läsande enheterna åt informationen i korten och man är därför skyddad mot trådlös skimming. Det är i princip det enda typ av teknik man kan ha för att skydda sina passer-, rese- och kontokort (skimmingsäkra plånböcker baseras på samma teknik).

En design som präglas av varumärket

Storleksmässigt är skyddskortet aningen bredare än vanliga kort, men övriga mått är lika. Skyddskortet får därför enkelt plats i plånbokens alla utrymmen. Designen är smakfullt utformad efter Chipsters varumärke (färg och logotyp) kombinerat med den universella symbolen för RFID-teknik. 

RFID-skyddskort
RFID-skydd

Skyddskortets utforming kan förhoppningsvis bidra till att stärka medvetandet om Chipsters varumärke på sikt. Jo fler produkter Chipster lanserar med egen logotyp, desto större är sannolikheten för just detta. Speciellt om marknadsföringen når du till en bred skara människor. 

Att välja rätt strategi för marknadsföring av produkten

I och med produktens karaktär, och de hot produkten skyddar mot, är det viktigt med effektiv och relevant marknadsföring för att nå ut till en rätt målgrupp. Det görs sannolikt mest kostnadseffektivt och med bäst resultat genom att kombinera Facebookannonser och Google AdWords.